/
Børn og unge bruger timevis på spil – men der mangler fælles spilleregler

Børn og unge bruger timevis på spil
– men der mangler fælles spilleregler

Gennem EU skal vi skabe digital tryghed

Børn og unges mentale trivsel er med rette et af de store debatområder op til Europa-Parlamentsvalget. Alt for mange børn og unge mistrives på grund af deres tilstedeværelse online, og for mange forældre er det svært at gøre noget ved. Desværre ser vi, at fokusset ofte bliver ensrettet mod sociale medier.

I Moderaterne er vi fast besluttet om, at de sociale medier skal reguleres meget bedre, end vi ser i dag, men vi er heller ikke blinde for, at indsatsen skal gå på to ben.

For mens der bliver lagt meget tid og kræfter i at regulere sociale medier, glemmer vi ofte, at vores børn og unge også bruger meget tid på online spil.

96% af børn og unge spiller spil, og nye tal viser, at kun 2% af de spil, der bliver spillet på børneværelset, er danske. I dag lancerer Moderaternes kulturminister, Jakob Engel-Schmidt derfor et dansk spilinstitut, som gøre internettet til et bedre og tryggere sted at være.

"Børn og unge bruger timevis på at spille på tablets og telefoner hver dag, men vi er nød til at have langt bedre styr på det indhold, som vores børn bruger. Spil og gaming skal hverken være fyldt afhængighedsskabende algoritmer eller snedige tricks som lænser forældrenes kreditkort. Derfor er der brug for fælles spilleregler i EU. Heldigvis er den danske spilbranche både dygtig og innovativ og derfor er jeg sikker på, at der er en god forretningsmodel i netop at skabe trygge spil til gavn for både voksne og børn."

– Kulturminister Jakob Engel-Schmidt.

Gennem EU har vi en ambition om, at hele internettet skal være et trygt sted at være.

Ofte er tonen hård, og vi har set eksempler på, at børn er blevet udsat for eksplicit seksuelt indhold, men også at nogle spil har såkaldte ”microtransactions,” som har ført til, at nogle børn og unge har brugt store summer i spillet.

Desuden ser vi mange spil, som har gamblinglignende elementer ved, at man køber såkaldte lootboxes, som beviseligt kan føre til gamblingproblemer.

Som et resultat af denne indflydelse er der behov for en mere omfattende tilgang til regulering og fremme af spilindustrien, e-sport og gaming. Både for at sikre bedre kontrol med de problematiske aspekter på spilområdet, men også for at styrke Europas position ift. gaming og e-sport.

"Der er så mange positive elementer ved gaming, men som ved alt andet er der også nogle faldgruber, som vi skal have lukket. Den her dagsorden har i alt for lang tid været underprioriteret, og det ligger mig meget på sinde at gøre noget ved. Jeg er glad for, at vi har en kulturminister, som prioriterer det, og så håber jeg på, at jeg kan få lov til at arbejde videre med det i EU."

– Bergur Løkke Rasmussen, EP-medlem, Moderaterne.

Derfor har vi i dag lanceret et gamingudspil, som skal gøre gaming til en endnu bedre forretning, men som også skal rette op på de områder, hvor vi mangler regulering.

Kun gennem EU kan vi skabe digital tryghed i børneværelset.

SENESTE NYT